دکتر بهناز بنی هاشمی » مقالات » ناگفته هایی درباره بیماری های زنان و زایمان!

ناگفته هایی درباره بیماری های زنان و زایمان!

بیماری های زنان و زایمان به طور اخص به آن دسته از بیماری هایی اطلاق می شوند که تنها در بین زنان شایع است و شامل بیماری های مشترک بین زنان و مردان نمی شود. زمانی که بیماری های مرتبط با زنان و زایمان رخ می دهد، مراقبت های ویژه ای باید انجام پذیرد تا سلامتی زنان به طور کامل حفظ شود.

با توجه به حساس و آسیب پذیر بودن اندام های خاص زنانه هرگونه سهل انگاری در رابطه با درمان بیماری های آنان می تواند عواقب شدیدتر و درمان های سخت تر و طولانی تری را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مشکلات بیماری های زنان و زایمان تنها بدن زن را درگیر نمی کند و با توجه به اینکه سلامتی جنین، نوزاد و مردان هم تا حدود زیادی هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی وابسته به زنان است، در نتیجه هر گونه بیماری مرتبط با زنان و زایمان می تواند خطری برای سلامتی کل اعضای خانواده به حساب آید.

انواع بیماری های زنان و زایمان

آگاهی از مشکلات و بیماری های مرتبط با زنان، موضوعی نیست که فقط زنان باید از آن مطلع شوند بلکه مردان نیز مسئولیت ها و وظیفه هایی در این خصوص دارند و در مواقع لازم باید مراقب همسر و مادر فرزندانشان باشند.

سبک زندگی زنان در طول قرون و اعصار متمادی همواره دستخوش برخی تحولات بوده است، اما در قرن اخیر و عصر حاضر این تغییرات اساسی تر بوده است.

در گذشته اکثر زنان در سنین پایین و زمانی که تازه بالغ بودند ازدواج می کردند، و در مدت کوتاهی باردار می شدند. اطلاعات مربوط به بهداشت و سلامتی زنان بسیار پایین بود. این مسائل موجب می شد که سلامتی زنان و حتی زندگی شان در معرض خطرات بسیاری قرار داشته باشد.

شرایط زندگی زنان در گذشته به نوعی بود که به کرات دچار بارداری ناخواسته می شدند و در بسیاری از مواقع هنگام وضع حمل، جان شان به خطر می افتاد. تمامی این مسائل باعث می شد که عمر اکثر آن ها کوتاه بوده و اغلب به دوران کهنسالی و یا یائسگی حتی نمی رسیدند.

بیماری های زنان و زایمان

بر طبق یافته های تاریخی میانگین عمر زنان در سده نوزدهم، پنجاه سال بوده است. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و شناخت بیشتر از شرایط جسمی زنان، شاخص امید به زندگی به هشتاد و دو سال رسیده است.

شاخه پزشکی زنان به بررسی و درمان بیماری های زنان و زایمان می پردازد. در ادامه این یادداشت با نکات جالبی که دانستن آن برای تمامی زنان و مردان حائز اهمیت است آشنا خواهید شد.

چه چیزهایی سلامتی عمومی زنان را به خطر می اندازد؟

سلامتی زنان در درجه اول به امنیت روانی و احساسی آن ها بستگی دارد. در مراحل بعدی لزوم انجام تمرینات ورزشی منظم و به اندازه (به نحوی که نه زیاد باشد و نه کم)، تغذیه مناسب و داشتن رژیم غذایی که مواد مغذی را به اندازه کافی به بدن شان برساند و پرهیز از مصرف مواد مخدر و سیگار تاثیر جدی بر سلامت زنان دارد.

یکی دیگر از نکات مرتبط با سلامتی زنان لزوم دانستن این نکته است که روند جذب دارو در بدن آنان در پاره ای از مواقع متفاوت از مردان است. برخی از داروها را بدن مردان سریعتر جذب می کند و جذب برخی دیگر از داروها در بدن زنان سریعتر است.

بیماری هایی که سلامتی زنان را بیش از مردان به خطر می اندازند!

علی رغم مشترک بودن برخی از بیماری ها بین زنان و مردان، برخی از بیماری ها در زنان شایع تر است. مثلا شیوع بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا و سردردهای میگرنی در زنان چند برابر مردان است.

از جمله دیگر بیماری های مشترک بین زنان و مردان که بیشتر در زنان بروز پیدا می کند می توان به عفونت های مجاری ادراری و سندروم روده تحریک پذیر اشاره کرد.

پس از پنجاه سالگی زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض بروز بیماری های کلیوی و فشار خون بالا هستند.

بیماری های مربوط به اختلال در سیستم ایمنی بدن نیز در زنان بسیار شایع تر از مردان است. بیماریه ایی از جمله، ام اس، لوپوس، سل پوستی، سندروم شوگرن، رماتیسم مفصلی، پوکی استخوان و …

بیماری های زنان و زایمان

بیماری های شایع در زنان: سرطان

شایع ترین سرطان های زنانه شامل سرطان تخمدان، رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان گردن رحم، سرطان پستان می شود.

سرطان پستان

یکی از خطرناک ترین بیماری های زنان که دومین عامل مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان در میان زنان محسوب می شود، سرطان پستان است.

تشخیص سرطان پستان از طریق به کارگیری تکنیک هایی مانند ماموگرافی، و نمونه برداری از بافت پستان انجام می شود.

سرطان تخمدان

از سرطان تخمدان به عنوان قاتل خاموش زنان یاد می شود چرا که تشخیص آن در مراحل ابتدایی بسیار دشوار است. سرطان تخمدان در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند.

سرطان روده بزرگ در زنان

زنانی که سابقه ابتلا به سرطان هایی نظیر رحم، تخمدان و یا پستان را داشته باشند، بیشتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ بهتر است زنان بالای پنجاه سال، به طور مداوم معاینات ادواری را انجام دهند.

بیماریهای زنان قاعدگی

یکی از اختلالات جدی مرتبط با قاعدگی اختلالی موسوم به سندروم پیش از قاعدگی است که علائمی مشکل ساز و متنوع دارد.

سندروم اختلال پیش از قاعدگی با علائمی نظیر زودرنجی و عصبیت، دردهای شدید شکمی، سردرد و کمردرد با میزان متفاوتی از شدت، بروز پیدا می کند.

از آن جایی که کنترل مراحل مرتبط با عادت ماهانه و قاعدگی زنان از طریق هورمون ها کنترل می شود، در نتیجه عدم اختلال و منظم بودن هورمون ها نقش به سزایی در جلوگیری از اختلالات قاعدگی دارد.

از جمله مسائلی که بر ریتم درست ترشح هورمون ها اثر می گذارد می توان به کم یا زیاد بودن وزن بدن، کمبود ویتامین ها و املاح معدنی، از جمله کم خونی و فقر آهن، کمبود ویتامین هایی نظیر ویتامین E، C و … اشاره کرد.

از جمله دیگر مواردی که باعث ایجاد اختلال در روند قاعدگی می شود می توان به سندروم تخمدان پلی کیستیک و اندرومتروز اشاره کرد

بهتر است زنان هرگاه با علائم اختلال قاعدگی نظیر، نامنظم بودن، فواصل زیاد یا کم بین دفعات قاعدگی، خونریزی زیاد از حد و یا کم بودن حجم خونی که از بدن خارج می شود و یا دردهای خارج از حد تحمل مواجه شدند هر چه سریعتر به پزشک معالج مراجعه کنند.

گاهی نیز برخی بیماری های نادر مانند افزایش حجم آن، سلامتی زنان و دوران قاعدگی را دچار اختلال می کند.

مشکل ناباروری در زنان

از جمله دیگر بیماری های زنان و زایمان می توان به ناباروری اشاره کرد. که بین هشت تا بیست درصد زنان با آن درگیر هستند. مشکلات مربوط به ناباروری با افزایش سن، خطرناکتر نیز می شوند.

البته پیشرفت علم پزشکی روش های جدیدی را ارائه کرده که درمان زوج های نابارور بیشتر از پیش میسر شده و ناباروری دیگر یک مشکل در میان زنان محسوب نمی شود.

ابداع روش هایی مانند IVF یا باروری مصنوعی، ICSI میکرواینجکشن، تزریق اسپرم به درون سیتوپلاسم تخمک و … باعث شده تا دیگر عدم توانایی باروری به عنوان یک مشکل لاینحل وجود نداشته باشد.

بیماری های زنان در دوران یائسگی

زمانی که یک زن، دوازده ماه پیاپی، پریود نشود به یائسگی رسیده است. البته یائسگی عموما در سن پنجاه سالگی رخ می دهد.

پس یائسگی، دیگر زنان نمی توانند بچه دار شوند. البته یائسگی عوارضی دارد که بروز پیدا کردن آن ها در زنان مختلف متفاوت است. همه علائم یائسگی را تمام زنان تجربه نمی کنند و البته میزان بروز هر کدام از علائم یائسگی در زنان مختلف متفاوت است.

در ادامه به معرفی برخی از عوارض یائسگی می پردازیم.

عوارض یائسگی

• تغییرات در خلق و خوی زنان
  • خشکی واژن
  • کم و یا زیاد شدن میزان میل جنسی
  • گرگرفتگی
  • آلزایمر
  • مشکلات مربوط به بدخوابی
  • از دست رفتن اختیار ادرار ( در موارد نادر و در سنین بالا)

امروزه شیوه های درمانی متنوع و بسیار کارآمدی برای مقابله با عوارض یائسگی وجود دارد که موجب شده این دوران برای بسیاری از زنان امروزی برخلاف دوران گذشته یک دوران شیرین به حساب بیاید.

بیماری های زنان : فیبروم

فیبروم رحمی یکی دیگر از بیماری های زنانه است که حدود بیست الی پنجاه درصد زنان ممکن است به آن ابتلا پیدا کنند. فیبروم رحم در واقع یک تومور محسوب می شود که خوش خیم بوده و سرطانی به حساب نمی آید.

بیماری های زنان : عفونت واژن و رحم

در حالت طبیعی واژن زنان دچار میزان مشخصی از ترشحات می شود. ترشحات طبیعی زنان شفاف و بدون رنگ و بو است. اگر میزان ترشحات واژن به طور غیرطبیعی افزایش یابد و رنگ و بوی آن نیز تغییر کند، باید سریعا مورد معاینه پزشک قرار گرفت.

عوارض عفونت واژن شامل درد و سوزش هنگام ادرار و آمیزش جنسی، احساس بوی ناخوشایند در واژن، خونریزی و لکه بینی در حین آمیزش جنسی  و… است.

علت عفونت واژن

محیط واژن به طور طبیعی، حالت اسیدیته دارد و این موضوع باعث می شود تا عوامل بیماری زا از جمله قارچ و باکتری در محیط واژن رشد پیدا نکنند و تکثیر نشوند. گاهی عواملی مانند شوینده های نامناسب و غیراستاندارد، باکتری های مفید واژن که مانع از بروز عفونت می شوند را از بین می برند و محیط واژن برای رشد و تکثیر عوامل عفونی مساعد می شود.

قرار گرفتن در معرض رطوبت های آلوده، استفاده از لباس های زیر نامناسب و … نیز باعث بروز عفونت می شوند.

دکتر بهناز بنی هاشمی

دکتر بهناز بنی هاشمی یک از متخصصان برجسته شاخه پزشکی زنان، زایمان و نازایی است. دکتر بنی هاشم، در مباحث مربوط به بیماری های خاص زنان، بیماران بسیار زیادی را که از مشکلاتی نظیر کیست تخمدان، اندومتریوز و… رنج می بردند درمان کرده است.

دکتر بهناز بنی هاشمی، زایمان های طبیعی و زایمان های سزارین را به روش های مدرن و متد علمی روز به بهترین و کم عارضه ترین شکل انجام می دهند. ایشان همچنین در زمینه نازایی و درمان ناباروری، سوابق درخشانی در درمان زنانی که با این مشکل مواجه بوده اند دارند.

در سال های اخیر با توجه به محبوبیت روش های جراحی زیبایی واژن و لابیاها، مانند واژینوپلاستی و لابیاپلاستی، دکتر بهناز بنی هاشمی نیز با فراگیری دوره های مرتبط با این روش های جراحی و انجام عمل های متعدد، تجربه بالایی نیز در زمینه این جراحی ها کسب کرده اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
برچسب ها: