دکتر بهناز بنی هاشمی » بیماری های زنان » درمان بی اختیاری ادرار در بانوان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان بی اختیاری ادرار در بانوان

بی اختیاری ادرار چیست ؟با به طور کلی از بین رفتن کنترل مثانه به چه معناست ؟آیا شما نیز دچار بی اختیاری ادرار می باشید؟ تقریباً 70 درصد زنان بالای 50 سال مشکل بی اختیاری ادرار دارند.پس نگران نباشید زیرا این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها درمان پذیر است.

بی اختیاری ادرار در بانوان

بی اختیاری ادرار چیست

به هر گونه شکایت از دفع بی اختیار ادرار، به‌نحوی‌که فرد با اراده خود قادر به کنترل آن نباشد بی اختیاری ادراری گفته می شود. بی اختیاری ادراری میتواند در هر دو جنس زن و مرد دیده شود . علاوه بر این ممکن است در سنین مختلف از کودکی تا پیری و به علل مختلف رخ دهد. جهت تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار ، ابتدا لازم است با انواع بی اختیاری ادرار آشنا شویم .

در ادامه این مقاله راجع به انواع بی اختیاری ادراری و روش های درمانی آن توضیح داده میشود.

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادراری فوریتی:

به شرایطی که دفع بی اختیار ادرار  همراه با حالت فوریت رخ بدهد ، بی اختیاری فوریتی گفته میشود .  معمولا در این حالت ریزش ادرار قبل از آن که فرد بتواند خودش را به دستشویی برساند رخ می‌دهد. شیوع این نوع بی اختیاری آنقدر زیاد است که حدود یک سوم کل موارد بی اختیاری ادرار از این نوع هستند.

بی اختیاری ادراری استرسی:

به شکایت از دفع بی اختیار ادرار که با فعالیت ورزشی، سرفه، عطسه و یا زور زدن رخ بدهد بی اختیاری استرسی گفته میشود.  این نوع بی اختیاری در خانم ها شایع‌تر است و حدود نیمی از موارد بی اختیاری‌ ادرار از این نوع هستند.

بی اختیاری ادراری ترکیبی: 

نوع ترکیبی بی اختیار ادراری حالتی است که هم با افزایش فشار شکمی  و هم با احساس فوریت ادرار، ریزش ادرار دیده می‌شود. این نوع بی اختیاری کمتر از نیمی از موارد (30-50 درصد) بی اختیاری را از نظر شیوع شامل می‌شوند.

بی اختیاری ادراری مداوم: 

شکایت از دفع بی اختیار ادرار به‌طور مداوم به‌نحوی‌که فرد هم در بیداری هم در خواب در طی راه رفتن، نشستن بدون هیچ‌گونه فشار شکمی یا احساس فوریت و به‌طور مداوم در حال ریزش ادرار است. این نوع بی اختیاری شایع نیست ، معمولاً متعاقب اعمال جراحی لگنی یا سابقه پرتودرمانی لگنی و به علت ایجاد فیستول بین مثانه و رحم یا مثانه واژن ایجاد می‌شود.

عواملی که باعث بی اختیاری ادرار در زنان می شود

این عوامل عبارتند از :

  • افزایش سن
  • حاملگی
  • زایمان های مکرر
  • بهم خوردن تعادل هورمونی و درمان های هورمونی
  • افزایش وزن و چاقی
  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی نا مناسب
  • آسیب به مثانه و مجرای ادرار

تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان

در ابتدا پزشک متخصص زنان و زایمان به بررسی سابقه پزشکی فرد می پردازد. و ممکن است  این معاینه فیزیکی برای ارزیابی آناتومی ناحیه لگن انجام شود. برای بررسی شواهد عفونت باید آزمایش ادرار انجام شود.

اگر تشخیص پس از این ارزیابی های اولیه نامشخص باقی بماند یا علائم پس از درمان های اولیه بهبود نیابد، ممکن است آزمایش های اضافی لازم باشد.

تاثیر یائسگی بر بی اختیاری ادرار

برخی از خانم ها پس از قطع پریود و یائسگی، مشکلات کنترل مثانه دارند. داشتن سطح پایین هورمون استروژن پس از یائسگی مجرای ادرار را تضعیف می کند.

مجرای ادرار به نگه داشتن ادرار در مثانه تا زمانی که آماده ادرار کردن هستید کمک می کند. همچنین مانند تمام ماهیچه ها، ماهیچه های مثانه و مجرای ادرار با افزایش سن، مقداری قدرت خود را از دست می دهند. این بدان معنی است که ممکن است هنگام پیر شدن نتوانید ادرار را در مثانه خود نگه دارید

تاثیر یائسگی بر اختیاری ادرار

 درمان بی اختیاری ادرار

با استفاده از لیزر واژینال co2 بدون هیچگونه برش و بخیه ، و بدون درد و خونریزی ،سبب تحکیم عضلات کف لگن و تقویت ماهیچه های ناحیه لگن شده و در نهایت لیزر واژینال یک راه امن و ساده در درمان بی اختیاری ادرار است.

با استفاده از تکنولوژی جدید لیزر، به واسطه تحریک کلاژن سازی و افزایش خونرسانی ، سبب تقویت عضلات کف لگن شده و درمان کم تهاجمی بی اختیاری ادرار محسوب میشود.

همچنین برای درمان بی اختیاری ادرار مصرف دارو برخی پیام های شیمیایی موجود در اعصاب اطراف مثانه را مسدود می کند و عضلات مثانه را شل می کند تا ظرفیت مثانه بیشتر شود. برخی داروها می توانند دیواره مجاری ادرار را ضخیم تر کنند.

تجویز داروهایی مانند استروژن موضعی، داروهایی جهت آرام کردن یک مثانه فعال، تقویت عضلات مثانه می تواند در درمان بی اختیاری ادرار کمک کننده باشد.

در صورتی که روش های درمانی فوق موثر نبودند پزشک و جراح زنان می تواند با استفاده از روش جراحی مشکلات مربوط و موث در بروز عارضه بی اختیاری ادرار را درمان کند.

رعایت این نکات در درمان این بیماری موثر است:

۱- انجام ورزش های کف لگن (ورزش کگل) برای استحکام بیشتر عضلات کف لگن و کنترل ادرار در مثانه توصیه می شود.

۲- اضافه وزن و چاقی سبب افزایش فشار داخل شکم و افزایش فشار به مثانه می گردد با رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می‌توان از اضافه وزن و همچنین بی اختیاری ادرار ناشی از آن جلوگیری کرد.

۳- احتیاط در مصرف داروها. حدود ۳۰۰ دارو وجود دارد که سبب بدتر شدن بی اختیاری ادرار می گردد پس حتما با مشورت پزشک به مصرف آنها بپردازید.

۴- تغذیه نیز نقش مهمی در بی اختیاری ادرار دارد استفاده از کافئین و الکل تحریک کننده دستگاه ادراری است و میتواند بی اختیاری ادرار را تشدید کند.

۵- پیشگیری از عفونت های ادراری ، زیرا عفونت های ادراری سبب ضعف ماهیچه های مثانه و در نتیجه سبب بی اختیاری ادرار می گرد

تمرینات کگل برای درمان بی اختیاری ادرار

هزینه درمان بی اختیاری ادرار

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیازی به استفاده از روشهای جراحی نیست. درمان بی اختیاری ادرار با لیزر واژینال بسیار بهتر، سریعتر و کم هزینه تر از روشهای جراحی سنتی است. اگر بی اختیاری ادرار دارید بهتر است حتما با یک متخصص زنان مشورت کنید. هزینه این روش درمانی به نوع روش انتخابی، تعدا جلسات درمان، دستمزد پزشک و غیره بستگی دارد.
همچنین شما می توانید برای اطلاع از قیمت با شماره های مطب تماس بگیرید و یا به شبکه های اجتماعی پزشک مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
برچسب ها:

مقالات مرتبط

درمان یائسگی زودرس

درمان یائسگی زودرس

یائسگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی زنان است که به دلیل تاثیراتی که روی زنان می گذارد باعث می‌شود، زنان حساس‌تر و با مشکلات جسمی و روانی روبرو...

التهاب دهانه رحم (سرویسیت) چیست؟

التهاب دهانه رحم (سرویسیت) چیست؟

التهاب دهانه رحم یا سرویسیت به طور معمول در اثر عفونت های مقاربتی ایجاد می شود. این وضعیت می‌تواند به علت عوامل مختلفی از جمله عفونت‌های باکتریایی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. مطلب کاملی بود نمی دونستم زنا بیشتر از مردا میگیرن

    پاسخ
  2. من و مامانم همیشه میایم پیشتون ….واقعا با لیزر و درمان خیلی مامانم بهتر شده نسبت به قبل

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع